De commissieleden tijdens de aktepassering op 6 maart 1986. Staand vanaf links: R. de Graaf, J.A. Zeinstra, L.M. Olivier en J.G. Montsma. Zittend: J.P. Hiemstra, P. Soepboer, B.J. Hannema.
De voorbereidingscommissie ruilverkaveling West- en Oostdongeradeel. Vanaf links zittend: L.M. Olivier, Tj. Dijkma, A.F. Gerbens (voorzitter) en R. de Graaf. Staand: D. Bekker, A.H. Jensma en J.P. Hiemstra.
De bouw van de brug in de nieuwe vaart onder de Hiaure met op de achtergrond de boerderij aan De Ham
Luchtfoto voor de ruilverkaveling van Wetsens-Hantumeruitburen. Rechtsonder de terp van WetsensVan boven naar linksbeneden de grote bocht van het water de Paesens. Midden rechts de Jaarlasloot. Geheel boven de weg van Niawier naar Hantum.
Na de ruilverkaveling. Het lag in de bedoeling dat vrijwel al het overtollige water vanuit Westdongeradeel via de Zuider Ee naar Ezumazijl zou worden afgevoerd. Hiertoe werden de Paesens en de Jaarlasloot aanzienlijk verruimd. Ook werden er nieuwe bruggen gebouwd en de oude Stoneystuw in de Jaarlasloot vervangen door een nieuwe bij Wetsens.
Voor de ruilverkaveling liep de Seepmawei vanaf het punt dat deze de spoorbaan kruist al slingerende naar de noordelijker gelegen Wierewei (niet zichtbaar). De fraaie bocht van de spoorbaan is met de naar in de richting Dokkum lopende rechtstand goed zichtbaar. Geheel onder de krommingen van het watertje "De Hulp".
Na de ruilverkaveling. Wat betreft de Seepmawei is er duidelijk een bochtafsnijding zichtbaar. Hoewel de gronden van de voormalige spoorbaan bij de landerijen is gevoegd, is toch de fraaie bocht zichtbaar bewaard gebleven. Reden: de spoorlijn bleef hier eigendomsscheiding. Geheel onder op beide foto's goed waar te nemenhet onveranderde ronde perceel met de toepasselijke naam "Tafelboerd". Ook hier zijn de slingeringen van "De Hulp" nog goed te zien.
Voor de ruilverkaveling het Miedend. Bovenaan de foto grasland dat uitsluitend vanuit in Hantumeruitburen gelegen bedrijven werd geëxploiteerd. Iets onder het midden de bochten van de Paesens. Daaronder de landerijen met de naam Miedend. Geheel rechtsonder het begin van de naar Dokkum lopende en gegraven Aalsumervaart.
Na de ruilverkaveling. In de wegen- en waterstructuur is weinig veranderd. Wel zijn er percelen uitgeruild. Geheel links zijn twee verbeterde boerderijontsluitingswegen waar te nemen. Geheel rechtsonder een gedeelte van de nieuw aangelegde Droppingswei in Aalsum, waarvan de de naam veelzeggend is voor een gebeuren tijdens de Tweede Wereldoorlog.
Voor de ruilverkaveling. Midden op de foto de boerderijen die samen de nederzetting Lutkelaard (Lytse lea) vormen. Lutkelaard wordt naar het oosten ontsloten via de naar rechts gelegen Lytse Leasterdyk. Deze weg kruist de rechts zichtbare Hantumervaart. Linksboven de oude weg van Foudgum naar Hantum, die Lutkelaard naar het westen zijn ontsluiting geeft.
Na de ruilverkaveling. Links is de nieuwe Pybemawei te zien die Lutkelaard een betere ontsluiting naar het westen gaf. Het oostelijke deel van de Lytse Leasterwei werd voor een gedeelte aan de openbaarheid onttrokken maar er kan nog wel gefietst en gewandeld worden. Het linksboven afgebeelde gedeelte van de oude weg van Foudgum naar Brantgum werd eveneens van het stelsel van openbare wegen afgevoerd.
Voor de ruilverkaveling geheel links het dorp Hiaure. Vanuit het dorp naar boven de later verbeterde Hantumerwei. Midden links de Lytse Leasterwei. Verder is te zien de kaarsrechte spoorbaan en geheel rechts de Dokkumerwei met rechts daarvan de Rhoderterp met zijn wat ringvormige begrenzing.
De Hiaure na de ruilverkaveling. De spoorbaan is verdwenen. Slechts restanten bleven als perceelsscheidingen over. Midden onder het bekende Hiausterdykje, dat als weg aan de openbaarheid werd onttrokken. Als gevolg van een actie in de regio kon het oude tracé de functie van fietspad naar Dokkum verkrijgen.
Voor de ruilverkaveling. De Hantumerhoek telde in de negentiende eeuw zeker een kleiner aantal woningen dan thans. De bouw van de gereformeerde kerk en de beide christelijke scholen hebben naast de aanleg van de spoorlijn ongetwijfeld aan de groei bijgedragen. Van boven naar beneden het rechte tracé van de spoorlijn die ongeveer in het midden de Stasjonswei kruist. Rechtsboven de Bangawei en geheel rechts de Fennewei.
De Hantumerhoek na de ruilverkaveling. De Bangawei heeft met een toegevoegde bochtafsnijding een opknapbeurt gehad. Net zoals de Fennewei. Ook hier is de spoorbaan verdwenen en zijn de gronden bij de landerijen gevoegd. Slechts de naam Stasjonswei en een enkele perceelsscheiding herinneren nu nog aan de tijd dat hier het Dokkumer lokaaltsje reed.
Hantumhuizen linksonder voor de ruilverkaveling. Links op de foto de doodlopende Balstienwei.
Na de ruilverkaveling zijn er noordelijk van Hantumhuizen twee dorpsbosjes aangelegd. De weg rechtsboven, de Wierumerwei, is in het kader van de ruilverkaveling verbeterd. Links op de foto is te zien dat de "meanderende" Hulp onveranderd is gebleven. Ook de kromme sloten en vaarten gelegen ten noorden van het dorp behielden hun slingerende verloop.
Hantumeruitburen voor de ruilverkaveling. Het gebied bestaat hoofdzakelijk uit grasland. Geheel rechts de Koudhornewei met daaronder de Staplandwei. Vanaf het midden links naar rechtsonder de bochtige Fennewei. Zuidelijk van de onderste bocht de terp "Bierum", waarvan het radiale kavelpatroon en de grillige perceelsvormen goed herkenbaar zijn.
Na de ruilverkaveling valt het tracé van de bochtenafsnijdende Fennewei op. De afgesneden bochten zijn met delen van de Koudhornewei en andere wegen aan de openbaarheid onttrokken.
Hantum voor de ruilverkaveling. De ronde vorm van het dorp is duidelijk herkenbaar. Geheel linksboven de bochtige Fetzewei. Ten noorden van het dorp de boerderij Kinnema Sathe. Rechtsboven de Ternaarderwei en links van Hantum de Brantgumerwei.
Na de ruilverkaveling is er rondom Hantum veel veranderd. Aan de zuidzijde van het dorp werd, teneinde de ringvorm te accentueren, een bossingel aangeplant. De Fetzewei en de Brantgumerwei werden gereconstrueerd. Linksboven kan men het rechte tracé van een nieuwe waterlossing vergelijken met de krommingen op de foto voor de ruilverkaveling.